[vc_row][vc_column][vc_column_text]Een tijd geleden was ik op de E-mail summit. Jeetje wat een hoop inspiratie en gave campagnes! Ik ben al een aantal jaren bezig met online marketing en e-mailmarketing is altijd al mijn favoriet geweest. Maar dit was wel weer de bevestiging.

Vaak krijg ik de vraag: Wat is dat eigenlijk, e-mailmarketing? Dat is een marketingmiddel om je relaties te onderhouden. Relaties, ja. Want dat is wat mij betreft de rode draad.

Natuurlijk, als je een bedrijf hebt, kan het hoogste doel van emailmarketing zijn om je product of dienst te verkopen. Je ontvangt ze vast wel eens, van die mails van Zalando of de Gamma waarin ze je alleen maar iets willen verkopen. Voor die bedrijven kan dat de juiste strategie zijn. Maar e-mailmarketing is veel meer dan dat.

Een relatie opbouwen heeft tijd nodig

Over het algemeen hebben mensen minstens 7 contactmomenten met je nodig om mogelijk over te gaan tot actie. Je kent het vast wel het gezegde van know-like-trust. Eerst moet iemand je kennen, dan gaat hij je leuk vinden (of niet 😉 ) en als je op continue basis waardevolle informatie deelt gaat hij of zij je langzaamaan vertrouwen.

Voor het opbouwen van je relaties is e-mailmarketing een uitstekende aanpak. Hieronder de 8 redenen om e-mailmarketing in te gaan zetten voor jouw bedrijf.

  1. E-mailmarketing heeft al 10 jaar de hoogste Return On Investment. Ik zie cijfers voorbij komen van wel 21% – 38%!
  2. Op een relatief goedkope manier bereik je veel mensen tegelijk. Ongeacht of ze de mail lezen op de pc, tablet of smartphone.
  3. Je kunt de resultaten meten. Je weet precies op welke linkjes geklikt is en hiervan leer je voor de volgende keer.
  4. Je e-maillijst is jouw lijst met data. In tegenstelling tot social media kanalen ben je niet afhankelijk van welke post getoond wordt aan je volgers. Bijna alle mails worden afgeleverd.
  5. Je kunt je opt-in (aanmeldformulier voor je lijst) overal plaatsen: op je website en op je social media kanalen.
  6. Je onderhoudt op eenvoudige wijze relatiemarketing. Je stuurt mails aan relaties die zelf hebben aangegeven dat ze op je e-maillijst willen staan.
  7. Je kunt er snel mee beginnen en – heel belangrijk – je spreekt mensen persoonlijk, met hun naam aan.
  8. Hierdoor kun je steeds beter je expertise laten blijken en waarde leveren.

 

Er zijn natuurlijk een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Niet iedereen opent de mail, er zijn wettelijke regels over wie je op je lijst mag zetten en er moet altijd een afmeldmogelijkheid in de mail staan. Alle regels lees je hier nog eens na.

Hoe werkt e-mailmarketing?

E-mailmarketing doe je niet vanuit het mailprogramma dat je gebruikt, zoals Outlook of Gmail. Je gebruikt hiervoor een zgn. Email Service Provider. Een aantal bekenden zijn bv. Mailchimp, Autorespond en Active Campaign. Deze gebruik je om de mails te versturen en contacten te verzamelen. Tot 2000 subscribers kun je met Mailchimp al gratis starten met jouw e-mailmarketing.

Aan de slag dus; je lijst opbouwen!

Overtuigd van de voordelen van e-mailmarketing? Dan is het tijd om je e-maillijst op te gaan bouwen. Ik heb een werkblad gemaakt om hier gelijk mee aan de slag te gaan. Hier kun je het downloaden.

Veel succes ermee en als je nog opmerkingen of vragen hebt, stel ze gerust hieronder in het reactieveld.

Met enerverende groet!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]