Schiet jij bij de organisatie van een evenement ook direct in de praktische zaken? En draagt het evenement wel bij aan de doelstelling van je bedrijf?  Voor mij is planning en organisatie van een evenement gesneden koek. Waar ik behoefte aan had was om te zorgen dat het doel van het bedrijf van mijn klant leidend is bij de organisatie van een evenement. En wie weet dat beter dan de medewerkers die bij jouw bedrijf werken?

Een evenement is een middel, geen doel

Vaak organiseer je een evenement omdat het al jaren zo gaat. Of je bedenkt een evenement als doel op zich. Maar zo is het niet. Naar mijn mening is een evenement een middel dat bijdraagt het doel van je bedrijf. Verdiep je daarom goed in het ‘waarom’ van het evenement. Of nog liever, ga een stapje terug eerst eens kijken naar jouw bedrijfsdoel. En draagt dit evenement dan bij om een stapje dichter bij dat doel te komen?

Event Design Canvas

Ik had behoefte om mijn klanten te helpen in dit stukje voor de start van de organisatie van een evenement. Daarom heb ik een training gevolgd om sessies Event Design Canvas te faciliteren. Ik hoor je denken: waaat?? Event Design Canvas is een methode, gebaseerd op ‘design thinking’. Je ontwerpt resultaatgerichte concepten met de belangrijkste stakeholders als uitgangspunt.

Verwachtingen van de stakeholder

Als eerste kruip je heel uitgebreid in de huid van de belangrijkste stakeholders. Wie zijn dan die belangrijkste stakeholders? Dat zijn diegenen die je in verrukking wilt brengen. In het Engels klinkt dat zoveel mooier: ‘to delight’ ?.

Door je zo goed in je stakeholders te verdiepen weet je wat hun verwachtingen zijn ten opzichte van het evenement. Als je dat weet, dan is het gemakkelijker om die verwachtingen te overtreffen. En laat dat nou de mooiste referenties opleveren!

Live, virtueel of hybride

Met een sessie Event Design Canvas komen de mooiste concepten tot leven. Je maakt gebruik van een team uit je organisatie. Zij hebben de meeste kennis over de stakeholders. Daarom ben ik zo blij met deze methode. Het creëert ook direct draagvlak in je bedrijf. Of het gaat om een live, een virtueel of een hybride evenement, het team heeft zelf het concept bedacht. Goed voor de teamspirit. Dus ook prima in te zetten als team-activiteit.

Wil je eens sparren of dit iets is voor jouw bedrijf? Plan een vrijblijvend supportgesprek in!

Hartelijke groet,