Laatst kreeg ik een belletje van vrienden: “HELP, we zijn uitgenodigd voor een bruiloft en de dresscode is ‘Tenue de ville’! Wat moeten we aan?” Gelukkig kon ik ze helpen. We hadden thuis zelfs wat geschikte kleding in de kast hangen om aan ze uit te lenen.

Discoparty of westernfeest?

Het is natuurlijk fijn om op een bruiloft in de juiste kleding te verschijnen. En gelukkig is een kledingvoorschrift meestal wel zó toe te passen dat je daarbij ook nog jezelf kunt blijven. Maar hoe zit dat met dresscodes in de zakelijke wereld? Met het oog op de voorbereiding van je zakelijke kerstfeesten en nieuwjaarsborrels een interessant thema om eens in te duiken.

Steeds vaker hebben feestelijke zakelijke evenementen tegenwoordig een thema met een bijbehorende dresscode. Denk aan personeelsfeesten met als thema een discoparty, een westernfeest of een strandfeest met bijpassend kledingadvies. Ook chique kerstdiners in ‘black tie’ en glitter-en-glamour-nieuwjaarsborrels blijven populaire klassiekers. En soms is een dresscode noodzakelijk vanwege het te verwachten weer of is een evenement sportief van aard.

Verbindend en geruststellend

Waarom zou je voor je zakelijke evenement een dresscode gebruiken? Het is natuurlijk leuk als je bezoekers gelijksoortig gekleed zijn, dat geeft een gevoel van verbinding. Daarbij is het voor je gasten een geruststellend idee om te weten welke outfit op jouw evenement wel of niet passend is.

Tijdige vermelding van je dresscode in de uitnodiging is daarom een must. Werk je met een verrassingsthema? Een globaal gewenst kledingvoorschrift op de uitnodiging is dan handig , tenzij je een kist met ‘verkleedkleding’ klaar hebt staan. Kijk bij een thema met een dresscode altijd of je ook het personeel tijdens het evenement passend kunt kleden.

De belangrijkste dresscodes

Om het je gemakkelijk te maken, hieronder de meest voorkomende dresscodes nog een keer voor je op een rijtje:

  • Smoking: mannen in smoking, vrouwen in een avondjurk.
  • Black tie: mannen in smoking en een wit hemd met strik, vrouwen in een cocktailjurk of lange avondjurk. Vaak gebruikt bij gala’s.
  • White tie: de meest formele dresscode. Mannen in smoking of rokkostuum met wit hemd en witte das, vrouwen in een lange avondjurk, eventueel met lange handschoenen.
  • Avondkleding: mannen in een kostuum of smoking, vrouwen in een lange avondjurk of mantelpak.
  • Tenue de ville: mannen een kostuum (meestal geen zwart) en vrouwen in een licht mantelpak of geklede jurk.
  • Cocktail: mannen in een donker kostuum, vrouwen in een frivole cocktailjurk. Pak hiermee gerust uit!

Natuurlijk zijn er nog veel meer dresscodes. Wil je hier meer over lezen? Kijk dan online op de website Dresscode.

TIP: Zorg als organisatie dat je voor noodgevallen, zoals een losgeraakte knoop of ladder in een panty, een reparatiesetje paraat hebt. Je gasten zullen je dankbaar zijn!

Bij mijn eigen kerstdiner houden we dit jaar een ‘ugly-xmas-sweater’ oftewel foute-kersttruien-verkiezing, dus je snapt dat ik me over bovenstaande dresscodes geen zorgen hoef te maken.

Met feestelijke groet,


PS Hoe ziet jouw feestdagenevenement eruit? Met of zonder dresscode? Of heb je nog geen inspiratie? Bel of mail me! Ik help je graag, ook als je geen idee hebt waar je met organiseren moet beginnen.