Een aantal jaar geleden organiseerde ik een reeks klantendagen voor een opdrachtgever. Deze dagen hadden een informatief karakter en werden ook altijd met een informeel gedeelte gecombineerd.

De zaken gaan voor het meisje

Je kent vast wel het gezegde “De zaken gaan voor het meisje”? Mijn opdrachtgever wilde altijd per se dat het informele gedeelte van het programma vóór het informatieve gedeelte ingepland werd. Hij was er namelijk van overtuigd dat als de gasten al informeel kennis met elkaar hadden gemaakt, dat dit leidt tot meer interactie tijdens het informatieve gedeelte.

Werken aan interactie

Ik weet uit ervaring dat dit ook zo werkt. Als je wat mensen kent waarmee je in een sessie zit, steek je toch gemakkelijker je hand op om iets te vragen of toe te voegen. En meer interactie, vragen stellen en delen van kennis of ideeën verhoogt de waarde van een kennissessie.

Tips voor informele programmaonderdelen

Wil jij ook informatie delen met je klanten? Overweeg dan eens het op deze manier aan te pakken. Begin je programma met iets informeels.

  • Je kunt bijvoorbeeld starten met een activiteit of een cabaretier of goochelaar. Dit kan zowel voor een online als een offline bijeenkomst.
  • Of zoek een locatie waar je een kijkje achter de schermen kunt krijgen. Bijvoorbeeld een dierentuin, voetbalstadion of een theater.
  • Organiseer je een sessie voor medewerkers? Zoek dan een locatie waar sportieve activiteiten of activiteiten  met spelelementen worden georganiseerd.

Sluit je af met een lekkere lunch of diner. Dan gaan je gasten geheid naar huis met een onvergetelijke herinnering. Met als bonus de informatie die je kwijt wilde, aangevuld met waardevolle interactie.

Wil je eens sparren over de mogelijkheden? Plan een supportgesprek in. Je bent van harte welkom!

Hartelijke groet!